MUR – zajęcia w dniu 14 maja 2022 roku

23 maja 2022

W dniu 14 maja 2022 roku studenci Małego Uniwersytetu Rzeszowskiego z klas I-III oraz IV-VI gościli ponownie w budynku A0 Kolegium Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Rzeszowskiego przy ulicy Pigonia 1. Z kolei najstarsi (kl. VII-VIII) odwiedzili Fizjoterapię w Kolegium Nauk Medycznych przy ulicy Marszałkowskiej 24A.

Kl. I-III
MIASTO – zajęcia konstrukcyjne

Na kilka godzin atrium Uniwersytetu Rzeszowskiego zamieniło się w… plac budowy, a MUR-owcy w miejskich architektów. Jak dobrze wszyscy wiedzą w mieście są bardzo różne budynki, które służą mieszkańcom na wiele sposobów. Wśród nich najwięcej jednak jest domów dla ludzi, które stanowią osiedla. O tym, jak takie domy wyglądają, decydują głównie architekci. Niestety nie od nas zależy wysokość, szerokość, kształt czy kolor elewacji takich budynków. Czasami artyści ozdabiają ściany budynków tworząc murale. MUR-wcy uruchomili swoją wyobraźnię i zamienili się w takich architektów i muralowców. Najpierw jednak musieli zbudować domki i rozplanować osiedle. Budowali domy zarówno z kilku gotowych makiet, ale też konstruowali sami swoje domki, a także drzewa, czy np. samochody. Materiałami budowlanymi były m.in. rolki papieru, szary papier, opakowania po jajkach i taśmy klejące. Po konstruowaniu nastąpił etap „muralowania”. MUR-owcy mogli też namalować na ścianach domków, co tylko chcieli. Do tego posłużyły specjalne farby, do których nie trzeba ani pędzla, ani wody – bo są w pisakach!
MUR-owcy wspierani przez zaproszone do zabawy dzieci z Ukrainy uruchomili wyobraźnię i stworzyli wspaniałe wielobarwne osiedle.
Najmłodsi MURowcy pracowali ramię w ramię z przedstawicielami Instytutu Sztuk Pięknych i budowali osiedle, z radosnymi, przyjaznymi miejscami do życia wraz z kadrą ISP, tj. z dr Kamilą Bednarską, dr Katarzyną Woźniak, dr hab. prof. UR Łukaszem Cywickim, dr hab. prof. UR Marcinem Jachymem, dr hab. prof. UR Pawłem Bińczyckim, a nad całością czuwała szefowa MUR – dr Anna Steliga, pełnomocnik rektora ds. MUR. Kadrę wspierali Studentki i Studenci ISP, tj. Barbara Bodio, Natalia Nowak, Monika Wróbel, Alicja Orszewska, Aneta Mierzwa, Ewelina Pociask, Natalia Szlęk, Joanna Michałek i Michał Skowron, czyli m.in. przedstawiciele Koła Artystycznego ZAPAŁ, a także studentka Filologii Angielskiej – Zuzanna Steliga.
Szczególne podziękowania kieruję do pani Iryny Berezovskiej ze współpracującej z MURem Lwowskiej Regionalnej Małej Akademii Nauk, która odwiedziła nasz plac budowy i pomalowała dachówki jednego z domków.

Kl. IV-VII
Nowoczesne miasta – przestrzeń dla dzieci i młodzieży

Dr Ewa Kubejko-Polańska z Instytutu Ekonomii i Finansów Kolegium Nauk Społecznych przeprowadziła z uczniami klas IV-VI zajęcia nt. „Nowoczesne miasta – przestrzeń dla dzieci i młodzieży”. Pierwsza część zajęć poświęcona była prezentacji przykładów przyjaznych przestrzeni miejskich oraz dyskusji na temat potrzeb dzieci i młodzieży we współczesnych miastach. Mali Studenci mieli okazję podziwiać m.in. jak wyglądają kolorowe ulice przystosowane do nauki i zabawy w miastach Brazylii, ogrody w Szanghaju, parki miejskie w Kopenhadze, parkingi i ścieżki rowerowe w Amsterdamie, czy też skateparki, baseny i place zabaw w różnych miastach Polski. Nie zabrakło przykładów z Rzeszowa i innych miast woj. podkarpackiego, które Dzieci bardzo dobrze znają i potrafiły dyskutować o ich przestrzeni i funkcjach. Druga część zajęć przebiegała pod hasłem „A Ty o czym marzysz w Twoim mieście? Miasto jest również Twoje… i dla Ciebie!”. Wszyscy uczestnicy mogli przygotować rysunki, wypowiedzi pisemne lub ustne dotyczące ich wizji miast przyjaznych dla dzieci i młodzieży. Prowadząca zajęcia nie kryła zachwytu nad pomysłowością, kreatywnością i dojrzałością myślenia Małych Studentów. Oprócz świetnych rozwiązań architektoniczno-urbanistycznych (jak zjeżdżalnie w blokach zamiast schodów, czy ogromna szachownica na placu zabaw), dzieci poruszały kwestie konieczności dostępu do zieleni w miastach, ochrony środowiska, dbania o czystość oraz bezpieczeństwo i tolerancję w przestrzeniach, w których spędzają czas. Studenci MUR po zakończonych zajęciach wiedzą, że każdy może mieć wpływ na to, jak wygląda i funkcjonuje przestrzeń miasta, w którym się mieszka. I ta świadomość jest najcenniejsza!

Kl. VII-VIII
Wózek – przyjaciel czy konieczność?

Postawa! Baczność!

Sport to zdrowie… póki Mama się nie dowie

Najstarsi MUR-owcy z kl. VII-VIII tym razem odwiedzili Fizjoterapię w Kolegium Nauk Medycznych przy ulicy Marszałkowskiej 24A. Zajęcia dla nich poprowadzili: dr Daniel Szymczyk, mgr Maciej Rachwał, mgr Paweł Piwoński, dr Magdalena Szczepanik, a także dr Artur Sochacki – koordynator MUR z KNM.
Podczas warsztatów pt. „Wózek – przyjaciel czy konieczność”, prowadzonych przez dr. Daniela Szymczyka oraz dr. Artura Sochackiego, studenci MUR mogli zapoznać się ze specyfiką posługiwania się wózkiem inwalidzkim. Celem tych zajęć było przekazanie wiadomości, jak w praktyce możemy pomóc koledze, koleżance, którzy na co dzień poruszają się na wózku w szkole czy w miejscu zamieszkania. Studenci nadzwyczaj żywo reagowali, gdy podczas zajęć mieli możliwość spróbować, jak uczestniczą w sporcie i rekreacji osoby z niepełnosprawnością na przykładzie piłki ręcznej i koszykówki na wózkach.

Na warsztatach pt. „Postawa! Baczność”, które odbyły się w pracowni terapii wad postawy, prowadzący mgr Maciej Rachwał i mgr Paweł Piwoński zaprezentowali uczestnikom wybrane zagadnienia z zakresu postawy prawidłowej i nieprawidłowej. Zaprezentowano najczęściej występujące wady postawy oraz kompensacje w obrębie aparatu ruchu. Wyjaśniono związek przyczynowo skutkowy między niedbałą postawą, brakiem aktywności fizycznej a ryzykiem i częstością występowania hiperkifozy, hiperlordozy, pleców okrągło-wklęsłych, pleców płaskich, sway, kolan koślawych i szpotawych, płaskostopia a także skolioz. Uczestnicy mogli poczuć położenie swojego ciała w przestrzeni, nauczyć się kontroli rytmu lędźwiowo-miedniczno-biodrowego na własnym przykładzie. Doświadczyli jak w ich przypadku powinna wyglądać postawa prawidłowa i postawa baczna oraz dowiedzieli się jak często należy taką postawę przybierać. Przeprowadzono ćwiczenia w różnych pozycjach wyjściowych, zarówno w leżeniu na macie jak i pozycjach stojących, dokonując autokorekty postawy i treningu stabilności posturalnej. Uczestnicy warsztatów poznali metodę red point, wspierającą reedukację posturalną i wyrobienie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy.
Jednym z punktów spotkania w ramach MUR prowadzonego przez Kolegium Nauk Medycznych był wykład pt. „Sport to zdrowie…póki Mama się nie dowie”, który poprowadziła dr Magdalena Szczepanik. Podczas wykładu połączonego z dyskusją słuchacze dowiedzieli się dlaczego może dochodzić do kontuzji podczas aktywności fizycznej oraz jak im zapobiegać, poruszono także temat wpływu regularnej aktywności fizycznej na poszczególne układy ciała ludzkiego oraz omówiono najczęstsze urazy sportowe.
Zajęcia wspomagali studenci Fizjoterapii trzeciego roku; Eliza Stopyra, Elżbieta Łoś oraz student Turystyki i Rekreacji Kamil Gałdyś.

Opiekę medyczną zapewniały: Aleksandra Werner, Karolina Hul, Natalia Kiec i Kaja Kreńska – studentki Ratownictwa Medycznego.
Dokumentacje fotograficzną zajęć przygotowali członkowie Koła Artystycznego LENS działającego w Instytucie Sztuk Pięknych: Karolina Bechta, Justyna Środoń, Natalia Cieleń i Wioletta Frodyma.
W galerii znajdziecie Państwo także fotografie autorstwa: Kamili Bednarskiej i Zuzanny Steligi.