MUR na WYDZIALE SZTUKI – 6 KWIETNIA 2019

12 kwietnia 2019

W dniu 6 kwietnia 2019 roku zajęcia Małego Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyły się na Wydziale Sztuki.

„W pracowni malarza” to temat zajęć w grupie najmłodszych MUR-owców prowadzonych przez dr Annę Steliga i dr hab. Łukasza Cywickiego, prof. UR. Mali studenci najpierw w formie mini-wykładu zapoznali się pracą malarza, ze szczególnym uwzględnieniem motywu martwej natury. Jest to gatunek malarski obejmujący kompozycje składające się z niewielkich, nieruchomych, nieożywionych przedmiotów, dobranych ze względów kompozycyjno-estetycznych lub symbolicznych np. owoców, kwiatów, książek, naczyń, przyborów kuchennych, produktów spożywczych, instrumentów muzycznych itp. W martwych naturach pojawiają się też niewielkie zwierzęta, np. owady czy skorupiaki. Częstym i ważnym ze względów symbolicznych motywem bywa ludzka czaszka mówiąca o przemijaniu i marności życia i dóbr doczesnych (tzw. Vanitas).

Następnie przeszliśmy do sal malarskich i każdy młody artysta zajął swoje stanowisko, by uzbrojony w pędzle i paletę zacząć odwzorowywać na podobraziu malarskim  przygotowaną martwą naturę. Studenci MUR pracowali jak profesjonalni malarze – tworząc swoje dzieła w pozycji stojącej i działając na sztalugach. Niezwykła wyobraźnia małych artystów pozwoliła nam końcowo zobaczyć ponad 100 różnych i bardzo indywidualnych ujęć tego klasycznego tematu malarskiego, a także wyłowić prawdziwe talenty.

 

Po raz kolejny w pracowni grafiki warsztatowej (s. 47) odbyły się zajęcia MUR-u, które poprowadzili dr Agnieszka Lech-Bińczycka i dr Marcin Jachym. Tym razem ich treścią było wykonanie grafiki strukturalnej. Zajęcia praktyczne poprzedzone były wykładem na temat tego czym jest grafika, jakie są jej rodzaje i metody.

Zajęcia praktyczne polegały na tym, że młodzi słuchacze z przygotowanych wcześniej tkanin i innych materiałów tworzyli sylwetkę „dziwnego ptaka”, wycinając i układając na płaszczyźnie dowolnie wycięte elementy. Następnym etapem było wykonanie odbitki, gdzie dzieci własnoręcznie nakładały farbę na matryce i przygotowywały je do odbicia na prasie. Samą prasę obsługiwały również samodzielnie.

W tej edycji zdecydowaliśmy się na grafikę strukturalną, ponieważ chcieliśmy pokazać, że tą metodą można się cieszyć nawet bez profesjonalnego przygotowania. W tym rodzaju grafiki efekty są szczególnie zaskakujące i ciekawe.

Zajęcia zakończyły się krótkim przypomnieniem wiadomości, gdzie dzieci miały odpowiadać na pytania dotyczące zdobytej wiedzy. Miało to charakter konkursowy, ponieważ dla najlepszej osoby czekał upominek. Tym razem byliśmy zaskoczeni, tym ile szczegółów utkwiło w głowach uczestników. Tak więc wybór zwycięscy był trudny.

 

Zajęcia dla MUR w Pracowni Druku Płaskiego i Litografii (s. 14) przygotowała i poprowadziła dr Kamila Bednarska. Na początku przygotowaliśmy dla MUR-owców krótki seans filmowy, który miał rozbudzić ich wyobraźnię i kreatywność. Mali goście obejrzeli animacje z lat 70-tych XX wieku pt. „Jak działa jamniczek” Juliana Antonisza oraz poznali technikę magicznego malarstwa na wodzie. Następnie przeprowadziliśmy dla nich pokaz technik druku płaskiego i litografii. Studenci MUR spróbowali czyścić kamień litograficzny, a następnie nanieść na niego rysunek. Ostatecznie każdy z nich przygotował projekt własnej pracy, po czym samodzielnie wykonał matryce na blaszce offsetowej i za pomocą prasy graficznej odbił swoją pierwszą grafikę.

 

Najstarsi studenci Małego Uniwersytetu Rzeszowskiego odwiedzili pracownię rzeźbiarską i odbyli zajęcia z mgr Katarzyną Woźniak. Temat dotyczył połączenia formy rzeźbiarskiej z muzyką. Po wysłuchaniu utworu muzycznego zatytułowanego „Wiosna” autorstwa Antonio Vivaldiego, studenci Małego Uniwersytetu Rzeszowskiego poszukiwali radosnych inspiracji wiosennych, które następnie przybierały kształty w glinie rzeźbiarskiej. Każdy z uczestników pracował przy profesjonalnym kawalecie rzeźbiarskim, używając gliny oraz profesjonalnych narzędzi przeznaczonych do obróbki tego materiału takich jak, cykliny, nożyki rzeźbiarskie, szpatułki modelarskie, otwornice, szpikulce, pobijaki. Dzięki różnorodności zestawu narzędzi do rzeźbienia w glinie, studenci mogli kształtować, modelować, ciąć, wygładzać, a wszystko po to, aby jak najlepiej wydobyć z gliny wymyślony przez autora kształt, oraz uzyskać odpowiednią fakturę.

W organizacji zajęć MUR pomagali studenci i studentki z Wydziału Sztuki, Wydziału Filologicznego (filologia angielska) oraz Absolwentka Wydziału Pedagogicznego:

  • Karolina Bukała
  • Anna Pasek
  • Sebastian Laszczyk
  • Barbara Bodio
  • Julia Rut
  • Oliwia Pawusiak
  • Anna Brodowicz
  • Karolina Szplitt
  • Pamela Zawiłowicz
  • Katarzyna Tereszkiewicz
  • Oliwia Augustyn
  • Dominika Surmacz
  • Karolina Pociask
  • Kamila Kłeczek
  • Anna Paściak
  • Oliwia Bosek
  • Aleksandra Skura
  • Zuzanna Kowalska
  • Aleksandra Jachyra
  • Adriana Gaj
  • Alicja Jarosz

 

Zabezpieczenie zajęć na MUR w postaci pierwszej pomocy przedmedycznej udzielili studenci Wydziału Medycznego z kierunków: ratownictwo medyczne, lekarski, położnictwo:

  • Mirosław Sołtys
  • Paulina Frączek
  • Kornelia Wanat
  • Ewa Wos
  • Patrycja Wiktor
  • Magdalena Karwowska
  • Aleksandra Miazga

 

Nad przebiegiem całości czuwała:
dr Anna Steliga – pełnomocnik rektora ds. MUR, a także koordynator MUR z Wydziału Sztuki

 

Autorzy zdjęć: Zuzanna Kowalska, Karolina Pociask, Dominika Surmacz, Katarzyna Tereszkiewicz, Anna Pasek, Julia Rut, Anna Steliga