MUR na WYDZIALE MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYM – 8 CZERWCA 2019

12 czerwca 2019

W dniu 8 czerwca 2019 roku zajęcia Małego Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyły się na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym.

Najmłodsze grupy, klasy I –III, w gorące czerwcowe przedpołudnie przeniosły się do „Świata niskich temperatur”. W trakcie zajęć prowadzonych przez dra inż. Dariusza Żaka, mali studenci usłyszeli, że składniki powietrza, którym oddychają, w bardzo niskich temperaturach, mają stan ciekły. Dowiedzieli się, że po raz pierwszy tlen i azot został skroplony w drugiej połowie XIX wieku przez dwóch polskich naukowców Zygmunta Wróblewskiego i Karola Olszewskiego. Następnie w trakcie pokazów zobaczyli jak działa ciekły azot na materiał biologiczny. Nie zabrakło eksperymentów, w których uczestniczyli mali słuchacze. Ochotnicy mogli na bardzo krótką chwilę zanurzyć dłoń w ciekłym azocie i poczuć mrowienie wywołane przez zimną ciecz. Doświadczenia odbyły się przy zachowaniu dużej ostrożności, a dzieci dowiedziały się, ze długi kontakt z ciekłym azotem może wywołać skutki takie same jak przy oparzeniach. Na koniec mali studenci mogli poeksperymentować z innym gazem – helem. Najodważniejsi wdychając małą jego dawkę przemówili głosem prawdziwych klaunów.

Grupy starsze, klasy IV-VI oraz VII, VIII i III gimnazjum, uczestniczyły w zajęciach pt.: „Widziane okiem kamery”. Prowadzący dr Zbigniew Gomółka i dr inż. Bogusław Twaróg eksperymentowali wykorzystując kamerę typu Phantom Miro 310, która może rejestrować obraz z maksymalną prędkością 650 000 fps przy rozdzielczości 64 x 8 pikseli, kamerę termowizyjną typu FLIR T620 pozwalającą na rejestrację obrazów termicznych w zakresie temperatur -40°C do +650°C i rozdzielczości optycznej 640 x 480 pikseli oraz optyczny skaner linii papilarnych typu Futronic FS80H, skaner tęczówki oka IriShielda także skaner twarzy VistaFA2. Zaprezentowano niezauważalny gołym okiem przykład zdarzenia jakim jest badanie toru lotu pocisku z broni gładko lufowej. Praktyczne zadania zrealizowane przy współpracy z młodzieżą pozwoliły zarejestrować i zobrazować, jak w zwolnionym tempie wyglądają szybkozmienne procesy dokumentujące spadanie kropli wody czy pękanie balonika. Przy użyciu termowizji uczniowie mogli obserwować średnie zmiany temperatury osób biorących udział w prezentowanych eksperymentach. Ponadto młodzi studenci, korzystając ze skanerów biometrycznych, badali i porównywali własną wizytówkę biometryczną.

Zajęcia prowadzili:

dr inż. Dariusz Żak,

dr Zbigniew Gomółka i dr inż. Bogusław Twaróg, asystowała mgr Ewa Żesławska.

W organizacji zajęć pomagali studenci z Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego:

Anna Juś

Michał Bartkowicz

Sylwia Kanciak

Jadwiga Krawiec

Aleksandra Żyła

Karolina Jedziniak

Zabezpieczenia zajęć w postaci pierwszej pomocy przedmedycznej udzielili studenci Wydziału Medycznego z kierunku ratownictwo medyczne:

Ann Kilar-Woś

Ewelina Chmura

oraz kierunku lekarskiego:

Mirosław Sołtys

Paulina Frączek

Nad przebiegiem całości czuwała dr Anna Szpila, koordynator MUR z Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego

Fot. Anna Szpila